Szűcs Imre: A tehetség felismerésének és gondozásának pszichológiai aspektusai

Mit nevezünk tehetségnek?

Átlag fölötti képesség, amely a megfelelő környezetben átlagost messze túlhaladó teljesítmény létrehozására teszi alkalmassá az egyént. Tapasztalati modell, fejlődési görbe, gyakori ellenpéldák: Einstein, Edison. Örökletesség: a gének mellett a környezetet is „örököljük”.

A tehetség összetevői

3 egymást részben átfedő kör: képesség, motiváció, kreativitás. Képesség: általános intellektuális képességek, és a többszörös intelligenciamodell (Gardner). Kreativitás: eredeti, rugalmas, szabadon áramló gondolkodás. Gondolkodási keretek és sémák félretevése. Bátorság kell hozzá, gyakran renitenciának címkézik. Motiváció: energiaforrás. Kíváncsiság, spontán érdeklődés – a tehetséges felnőtt megőrzi. Flow. Kitartás, sikerre és kudarcra adott reakció, célok. Teljesítményigény: a kiválóság felé hajt, de könnyen öncélúvá válhat. Emocionális stabilitás: érzelmi biztonság: önbizalom, jobb kudarctűrés.

Tehetség és egyensúly – valami rovására tehetséges? Jelenthet-e a tehetség önmagában problémát?

„Ami az egyik oldalon pluszban van, az hiányzik valahonnan máshonnan”. A problémát nem a többlet, hanem a hiány okozza. Gyakori példák: a gyerek 6 évesen szoroz, oszt, törtekkel számol, de a finom motoriuma, vagy hétköznapi problémák megoldása egy 3 éves gyerek szintjén zajlik. Szocio-emocionális lemaradás (decentrálás, türelem, indulati kontroll hiánya) – a mini-felnőttként kezelt, mindenben nyerni hagyott gyerekeknél. Az egészleges fejlődés borul fel az erős képesség „fejlesztésével” és a többi képesség devalválásával. A szülők (és később a gyerek részéről) fordított működés: ha probléma van az biztos azért van, mert túl okos a gyerek, a tehetsége felmentést ad minden alól.

Miért fontos, hogy felismerjük a gyerek tehetségét?

Tévhit: „a valódi tehetség úgyis érvényesül”. A tömeges ellenpéldáról nem tudunk, mert elkallódott. A tehetséges gyerekek csak kis részét ismerik fel iskolás kor előtt vagy iskolás korban. Gyakori téves címkék: rendzavaró, stréber, különc, nyugtalan, dacos, zárkózott, gyenge képességű, összeférhetetlen, betegeskedő. Mi történik valójában? Pedagógusok által felismert és fel nem ismert tehetségek követéses kutatása.

Miből állapítható meg a tehetség?

Osztályzatok: az általános intelligencia 10 összetevője közül az iskola 2-t osztályoz, de általában ezt sem objektíven: engedelmesség, szorgalom, rendezettség (írás, füzet, ruha, stb) is belecsúszik a jegybe. Pszichológiai eszközök: félig strukturált szülői interjú, korai tehetségjegyek kérdőív, standard tesztek, érdeklődéstérkép. Tanári ellenőrzőlista: a tehetséges gyerekek tulajdonságaira hívja fel a figyelmet. Íráskép ?

A tehetség gondozása

A legfontosabb, hogy a gyereket az életkorának megfelelően, gyermekként, és ne teljesítő gépként kezeljük. A „fejlesztés” motorja a gyerek kíváncsisága, megismerésvágya legyen, ne az, hogy mindenáron leelőzze a kortársait. Az erőltetett fejlesztéssel létrehozott különbségek később eltűnnek, de a ”korai fejlesztés” lélektani sérülései megmaradnak. Szegregáció, léptetés, gazdagítás, kiemelés.